Oznaczenia na oponach

Oznaczenia na oponach.

Lista przedstawia najczęściej spotykane oznaczenia na oponach. Umiejscowione są na ścianach bocznych opon.

 

np. 235/50 R18 101V

235 – szerokość opony wyrażona w milimetrach.

50 – wartość wyrażona w procentach, oznacza stosunek wysokości boku opony do szerokości bieżnika. W tym przypadku wartość “50” oznacza 50 procent z 195 mm, czyli 117,5 mm.

R18 – średnica osadzenia, będąca jednocześnie średnicą obręczy, podana w calach.

101V – indeks nośności o wartości 101 i indeks prędkości klasy V.


Dla przykładu oznaczenia na oponach mogą być podawane w dwóch systemach:

System milimetryczny

215 65 R 16

4X4

LONG TRAIL T/ATOUR

98 H

Rozmiar

215 = Szerokość opony w mm

65 = Profil opony (stosunek wysokości do szerokości przekroju H/S)

R = Konstrukcja radialna

16 = Średnica osadzenia w calach

Kategoria

Gama handlowa

Indeks nośności i prędkości

w systemie calowym amerykańskim

31 X 10.50 R15

LT/C

ALL TERRAIN T/AKO

109 Q

Rozmiar

31 = Średnica zewnętrzna w calach

10.50 = Szerokość opony w calach

R = Konstrukcja radialna

15 = Średnica wewnętrzna w calach

Kategoria

Gama handlowa

Indeks nośności i prędkości

Inne oznaczenia na oponach:

BasePen- opona wyposażona jest w uziemienie elektrostatyczne, poprzez umieszczenie w rowku środkowym opony mieszanki krzemionkowej, odprowadzającej ładunki elektrostatyczne.
BLT- opona posiada czarne i wypukłe litery na boku opony, jest to skrót od ang. Raised Black Letters.
BSW- opona posiada czarne napisy na boku, jest to skrót od ang. Black Sidewall.
COLD- przypomnienie, że ciśnienie w oponach należy mierzyć przy zimnych kołach.
DOT- skrót od ang. Department Of Transport. Oznacza, że opona może być sprzedawana na terenie USA, ponieważ spełnia wymogi bezpieczeństwa Departamentu Transportu Stanów Zjaednoczonych. Za symbolem DOT pojawia się ciąg kilkunastu znaków, który jest zakodowaną informacją o fabryce, które wyprodukowała daną oponę, o całej partii produkcyjnej opon, jak również zawiera datę produkcji opony – 4 ostatnie cyfry, np. 1216, oznacza 12 tydzień 2016 roku.
DSST- oznaczenie opon typu Run Flat, stosowane na oponach Dunlop.
ECE, e, E- Skrót informujący, że opona posiada homologację do użytkowania na ternie Unii Europejskiej.
EMT- skrót stosowany na oponach Goodyear, oznacza opony z technologią typu Run Flat.
FP- Fringe Protector – albo też RFP (Rim Fringe Protector) opona z osłoną na felgę. Dunlop używa symbolu MFS.
FR- oznacza oponę z rantem ochronnym na felgę. Spotyka się także oznaczenia: FR, RFP lub MFS. Opona z rantem ochronnym najczęściej występują w oponach niskoprofilowych, o profilu 55 lub niższym, w których ryzyko uszkodzenia felgi jest większe.
G1- symbolizuje czujnik kontroli ciśnienia w oponie.
INSIDE- występuje na oponach asymetrycznych. Mówi o sposobie montażu danej opony. INSIDE oznacza, że ta strona opona powinna być zamontowana w stronę auta, nie powinna być widoczna z boku pojazdu.
JLB- jest to skrót od Jointless Band, opisuje bezkońcowe nylonowe opasanie.
LI-  skrót od Load Index. Wskazuje maksymalną nośność, ładowność opony, wyrażoną w LI, który ma swoje odpowiedniki w kilogramach.
LT- stosowane jest głównie w Stanach Zjednoczonych. Określa przeznaczenie opon: do pojazdów typu lekka ciężarówka – Light Truck. Umiejscowione jest przed rozmiarem opony.
MAX- maksimum, czyli maksymalna wartość ciśnienia w oponie.
M+S- pochodzi od angielskiego Mud and Snow (błoto i śnieg). Umieszczane jest na oponach zimowych i całorocznych.
OWL- informuje, że na oponie występują litery w białym kolorze – Outlined White Leterring.
OUTSIDE- oznaczenie informujące, że opona powinna być zamontowana na zewnątrz pojazdu, jest widoczna z zewnątrz umieszczane jest na oponach asymetrycznych. Informuje o sposobie montażu opony. Bok opony z tym symbolem, montowany powinien być na zewnątrz auta, tak, by dany bok był widoczny.
P Symbol stosowany na oponach w Stanach Zjednoczonych. Informuje, że dana opona jest przeznaczona do samochodów osobowych.
PAX- informuje, że opona wyposażona jest w system zero ciśnieniowy. Stosowane na oponach Michelin.
PSP-Beta- informuje, że opona posiada system redukcji hałasu.
R- określa typ opony: radialna
RBL- informuje, że opona ma czarne, wklęsłe litery na boku – Recessed Black Lettering.
RETREAD- określa, że opona była bieżnikowana.
RF- informuje, że opona ma wzmocnioną konstrukcję, zwiększoną ładowność, nazywana bywa oponą wzmacnianą – Reinforced, XL.
RFT-  skrót od Run Flat Tires, określa oponę typu Run Flat, która umożliwia jazdę po przebiciu. Stosowane w Bridgestone, Firestone, Pirelli.
RIM PROTECTOR- informuje, że opona posiada rant chroniący felgę przed uszkodzeniem.
ROF- skrót od Run On Flat, oznacza oponę, która umożliwia dalszą jazdę nawet po utracie ciśnienia wskutek przebicia. Używane przez Goodyeara oraz Dunlopa.
ROTATION- wyznacza kierunek toczenia się opony, jest to informacja montażowa.
RSC- występuje na oponach typu Run Flat produkowanych przez Bridgestone. Jest skrótem od Run Flat System Component.
RWL Raised White Lettering – wypukłe litery w kolorze białym.informuje, że na oponie występuą białe, wypukłe litery – Raised White Lettering.
SST- informuje, że opona posiada system Self Supporting Technology, umożliwiający jazdę po przebiciu opony, z ciśnieniem zerowym.
SI- informuje o maksymalnej dopuszczalnej prędkości, z jaką dana opona może być użytkowana – Speed Index.
TL- informuje o bezdętkowej konstrukcji opony – Tubeless Tyre.
TT- informuje o dętkowej konstrukcji opony – Tubed Type Tyre.
ULW- występuje na oponach Dunlop. Informuje o zastosowaniu budowy, która powoduje zmniejszenie wagi opony.
XL-  opona posiada podniesioną ładowność, poprzez zastosowanie wzmocnionej budowy wewnętrznej opony. XL- Xtra Load.
ZP-  określa oponę typu Run Flat, która umożliwia kontynuowanie jazdy po utracie ciśnienia.


Inne:

Opony terenowe – rodzaje:

Opony Silverstone 265/70R15 112Q MT-117 EX WSW 21QN03265W POR

Opony Silverstone 265/70R15 112Q MT-117 EX WSW 21QN03265W POR

Opony MT nadają się do jazdy po normalnych drogach.

  • przyzwoite prowadzenie na asfalcie (ale należy pamiętać że to opona terenowa),
  • dobrze radzą sobie w błocie,
  • dobrze radzą także w śniegu,
  • większy hałas i spalanie,
  • gorsze prowadzenie

Są to najbardziej uniwersalne opony terenowe gdzie warto zastanowić się nad wyborem tego rodzaju opony.

 


Opony Silverstone 275/70R16 114S AT-117 SPECIAL WSW 21SP03276W

Opony Silverstone 275/70R16 114S AT-117 SPECIAL WSW 21SP03276W

Opony All Terrain. AT

Są one zbliżone bardzo do opisywanych wyżej MT z tą różnicą że zazwyczaj mają mniejszy bieżnik.

  • dobrze radzą na suchym i mokrym asfalcie,
  • źle radzą sobie w błocie,
  • w miarę przyzwoicie radzą sobie w śniegu,
  • mniejszy hałas i spalanie w porównaniu do MT

 


Opony Silverstone 35X11.50-16LT 6PR MT-117 XTREME 23316MX6 POR

Opony Silverstone 35X11.50-16LT 6PR MT-117 XTREME 23316MX6 POR

Opony Extrem

To opony nadające się tylko do jazdy w terenie.

  • duże rozmiary (problem z wyważaniem),
  • bardzo dobrze radzą sobie z błotem i śniegiem (należy pamiętać że nie są to zimówki),
  • źle radzą sobie z piachem,
  • złe prowadzenie na mokrej nawierzchni,
  • szybko zużywają się na suchym asfalcie,
  • wysoki poziom hałasu i spalanie auta